Obalans

Man skulle kunna säga att vi är lite i ofas
Stefan har drabbats av drulle-sjukan
Han har otur i det mesta just nu
Spiller, trillar, slår i och gör sig illa
Om det är abstinens från den där kolsyrade drycken med koffein
Eller om det bara är nåt annat
Är svårt att säga i dagsläget

Min mage har börjat gnälla igen
Inte överdrivet men tillräckligt för att det ska störa
Sömnen är det si och så med
Vaknar tidigt som bara den
Somnar om men mår sen skit när jag väl kliver upp 

På väg hem igår hittade vi Bamse på en av de travar med stockar som just nu pryder sidorna av vår lilla grusväg
Grannen har rensat lite i skogen som han uttryckte det
Vi plockade upp Bamse så han fick åka bil resten av vägen hem
Förr åkte vi mycket bil med katterna
Eftersom jag visste att det var tillfälligt när jag flyttade till Norberg så var jag noga med att Bamse var van vid bilåkandet
När Bamse fick kompis Betsy fick hon osse hänga på i bilen
Betsy hanterade det hela mindre bra
Krälade ner under sätet och satt där och hyperventilerade och skrek mest hela tiden
Bamse däremot
Han parkerade sig mellan huvudstöden där bak
Satt på kanten och glodde på mig i backspegeln
Eller så satt han framme hos nån av oss i knät och kikade ut genom rutan
Detta var när vi åkte på små rundor
Och i låg hastighet
Skulle vi åka långt satt de givetvis i varsin transport bur
Inga djur skadades under bilfärderna i Västmanland och södra Dalarna

På den tiden levde vi mer bekymmerslöst
Vilket jag kan banna oss för nu
Tänk vad vi kunde sparat pengar!
Hur som haver
Nu är vi vuxna
Men då
Då kunde vi packa in katterna i bilen och köra till Avesta
Oftast sent på kvällen och säkert mitt i veckan
Stefan jobbade som väktare och jobbade mycket helger
Jag jobbade lite när det fanns möjlighet

Jag minns en kväll när vi körde till Coop
Eller var det Hemköp?
Kvittar lika
Vi var ute i sista minuten
Sprang in och köpte diverse onyttigheter
Bland annat lite lösgodis
Sen satte vi oss i bilen och begav oss hemåt
Vid nåt tillfälle välts hela denna godispåse ut och vi har smågodis överallt
Jag vet inte varför jag fortfarande minns detta
När jag frågar Stefan kommer han inte alls ihåg
 
Det är konstigt det där med vad som fastnar och varför


Jag har rensat ut mina resterande prylar hos Mamma och Pappa
Snacka om att jag sparat mycket skit
Men å andra sidan väldigt välorganiserad skit
Hur mycket papper och grejer jag gjort i slöjden som helst
Undrar om det fortfarande är okej att ge bort dom i julklapp?
Så här femton år senare?
En hel del har jag sorterat till Slänga-högen
Det som är vettigt till Sälja-högen
Och det lilla som hamnade i Spara-högen är sånt jag inte har hjärta att göra mig av med än
Nästa gång jag rensar kanske..

Försöker rensa på alla plan i mitt liv just nu
Sluta samla på mig prylar
Inte slänga bara för att
Men göra mig av med sånt som jag inte använder
Som jag inte kommer att använda 

För hur det än är
Nu när man har hus
Så kan man ju förvara prylar
Som man vet man kommer använda om tio år
Bara inte just för tillfället ;)

Men det där samlarbeteendet som jag har medfött
Som är väldigt tydligt
Får jag jobba med dagligen så att det inte går till överdrift 

Min kära Mor
Som jag ärvt det från
Och som ärvt det från Mormor
Sa en sak igår som verkligen är ”mitt på”
Det gällde en sak vi skulle låna
Varpå Mamma säger
”Ja men jag får hämta den för det går inte att ta ett steg in i den garderoben, den är för full. Men jag vet ju var den är så jag får ta den”
Hade Mamma rensat ut alla skrymslen och vrår hemma
Tror jag hon hade fått ihop till en hel semester för henne och Pappa i vinter

Det är därför jag har slutat att lyxkonsumera
Man behöver inte köpa nytt alltid
Det går att låna
Byteshandel – I love it!
Man kan gå på loppis
Då har det inte huggits ner några nya träd för att tillverka din stol
Eller skänk eller vad det kan vara
Det är därför jag mår psykiskt dåligt ibland på mitt jobb
Mitt jobb där massproduktion och konsumtion är A och O
Fick ett förslag att skilja på mig som privatperson och mig som anställd
Inte det lättaste kan jag säga 

Stefan och jag har gjort en grej förresten
Vi har märkt oss
För livet


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0